maanantai 13. maaliskuuta 2017

Verkostoituminen

Verkostoituminen

Olen ollut nykyään tosi noviisi verkostoitumaan. Entisessä työelämässä olin todella sosiaalinen ja tavoitteisiini silloin kuului tutustua ihmisiin, joista minulla voisi olla hyötyä silloisessa työelämässä. Ja tottahan se on, että ihmisistä on hyötyä. Eniten olen hyötynyt innostavista ihmisistä ja sellaisista jotka ovat saavuttaneet jotain mitä minä haluan saavuttaa. Innostus tarttuu.

Olen nyt lopettanut (suunnitellusti) yritykseni projektin, jonka aloitin marraskuussa. Sen keston piti olla pari kuukautta (2h per arkipäivä) mutta se venyi pidennetyn joululoman 3 viikkoa verran ja muutenkin annoin sen hiukan venyä, kun saamani vapaa-ajan menetyksen korvaus oli niin hyvä. Tuloja projektista sain marraskuussa 7000 euroa, joulukuussa 34000 euroa (pääsopimus tuloutui tällöin), 12000 euroa tammikuussa, 12000 euroa helmikuussa ja maaliskuussakin kivan 8000 euron verran. 73000 euroa on niin iso raha, että vaikka tuosta poistaa menot ja verot niin projekti todellakin kannattaa.

Lisäksi minulla on jo nyt alustava pohja miten toimia, jos kloonaan projektin uudelleen. Minulla on selvillä yhteistyökuviot kenelle voi projektia myydä eli mikä on sen paras myyntikanava. Ensin mietin, että voisin skaalata projektin, mutta koska en halua myydä liikaa vapaa-aikaani, niin en halua skaalausta, haluan vaan uusinnan joskus vuoden päästä. Nyt olen vapaa-aikani ansainnut. Lisäksi aloitin juuri seuraavan sijoitusprojektin rakennuttamisen. Tätä sijoitusprojektia en laske ollenkaan pois vapaa-ajastani, eli tämä rasti ei ole paha. Mutta haluan silti vaan olla.

Jos olen siis itse liian laiska ansaitakseni 5 kk (2h per arkipäivä) ihan huikean rahasumman, niin pakkohan minun on asialle jotain tehdä. Ensin mietin, että en saa olla liian ahne, mutta ehkä sittenkin olen ahne. Ajattelin parin viikon päästä aloittaa verkostoitumisen. Selvittelen siinä, että voisinko löytää 'kumppanin' jolta ostaisin tietyn pienen osan kongreettista työtä projektiin. En halua tasavertaista kumppania siihen yhteistyöhön, koska en halua jakaa tuloja, vaan haluan itse pitää langat käsissä, mutta ostaa vain tietyn vakio osan ulkopuolelta. Helpoin ulkoistaa ja ei vaan voi maksaa paljon. Voisin toki palkata työntekijän, mutta sellaisen ajatus ahdistaa. Eli haluan ostaa kyseisen palvelun yritykseltä. Minulla on jo idea viidestä henkilöstä, johon otan yhteyttä. Saisinkohan ostettua heiltä kyseisen osasen ja ottaa projektin uusiksi?

1 kommentti :

  1. Maltatko paljastaa minkä osan haluat ulkoistaa, vai paljastaisiko liikaa? :)

    VastaaPoista