keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Sijoitanko vai perunko seuraavan sijoituspäätöksen?

Paniikki, en osaa tehdä ostopäätöstä!

Olen miettinyt seuraavaa isoa sijoitusta jo pari vuotta. Pohja ja tontti ja hintakin on ollut suuntaa antavasti tiedossa pari vuotta. Tähän olen siis säästänyt. Ja kaiken piti olla valmista (lue päässäni), kuten täältä voi lukea 'mielenrauha sijoittamisessa'. 

Tänään tarkensin vielä hintaa. Olin päättänyt, että haluan nostaa hiukan sijoituksen tasoa noin 17000 euroa (tämän haluan). Tämän olin jo neuvotellut aiemmin. Lisäksi tein hiukan +-0 muutoksia, jotain lisää, jotain pois. Mutta sitten jostain tuli indeksikorotus +5000 euroa. Pakkani sekosi.

Tässä parissa vuodessa, minkä olen tätä hanketta siirtänyt, olen päästänyt väliin pari pikkusijoitusta (osakkaita 20000 eurolla ja asuntoja 63000 eurolla). Nyt harmittaa nämä. Tuottavia, mutta nyt pelkään, että riskini on liian korkea.

Pankissa käyty ja sain ihan ok tarjouksen (kallis, mutta pankki laskee tämän sijoituslainaksi). Ja toinen pankki antaa myös tarjouksen, jonka uskon että on parempi kuin oman pankkini. Pankkini vaihdan enemmän kuin mielellään. Eli koen että rahan hinta ei ole se ongelma. 

Olin vannonut itselleni että osakkeita en myy (23000 euroa). Nyt olen niin paniikissa, että en tiedä uskallanko lähteä tähän hankkeeseen. Ja jos lähden niin osakkeiden myyntinappia on painettu. Haluan nyt kaiken käteiseksi ja tähän hankkeeseen. Kyllä, olen pupupöksy.

Minulla on tämän päivän laskelman mukaan sijoitusvarallisuutta 823555 euroa, josta vierasta pääomaa 255351 (opoa 568204 euroa) eli velkavipuni on 31%. Tuon tulevan sijoituksen (267000) jälkeen sijoitusvarallisuuteni olisi 969555 euroa, josta velkaa 401351 euroa (opoa sama 568204 euroa), jolloin velkavipuni olisi asuntosijoittajalle asiallisempi 41,4%. Mutta jotenkin hirvittää jos velkaa (osa yhtiölainaa) on päälle 400000 euroa. Alkoi hirvittämään. Osakkeet ainakin myyn. Mutta pitäisikö minun säästää lisää. Vai pitäisikö olla nysvä ja jättää tuo 17000 euron lisäosa ostamatta (tämä olisi tosi tyhmä päätös).

Onnekseni omistan maailman ihanimman tutorin. Kerroin ongelman hänelle ja hän sanoi mielipiteensä. Ostonappi päälle ja sopimukseen nimi. Näinkö teen?

3 kommenttia :

  1. Hei. Ei kai asuntosijoitusten kohdalla ole muuta vaaraa kuin likviditeetin kuihtuminen. Siis jos/kun käyttää velkavipua. Jos sujoitus on vahvasti kassavirtapositiivinen, etkä nojaa arvonnousuun, niin anna mennä vain. Muista myös, että itsellesi jää henk. koht. talouteen riittävästi puskuria sijoituksen puskurin lisäksi.

    Käyt tuossa huomaamatta myös osakkeiden hyvän puolen läpi; niistä pääsee helposti eroon. (Tämä on myös heikkous, jos ei osaa sijoittaa pitkäjänteisesti). Tämä projekti on sinulle selvösti rakas. Toteuta se, jos siinä on taloudellisesti järkeä. Mutta sen jälkeen lisäisin sinuna vaikka sen kassavirrasta osakepainoa (vaikka indeksirahastoihin). Muuten olet liikaa one hit wonder ja alhaisesta velkavivusta huolimatta riskipainosi menee liian yksipuoliseksi. Tiedän, osake-ETF ei ole niin kiinnostavaa, mutta edes 20 % kv. osakkeita on oikeasti todella hyvä riskin hajauttamiseen. Tuottohan niissäkin on pitkällä juoksulla loistava, joten et varsinaisesti menetä mitään, mutta saat mielenrauhaa ja kyytiä tasoitettua, jos muille sijoituksille käy ohraisesti.

    VastaaPoista
  2. En tiennytkään että vaimon voi omistaa.

    Omaneuvoni on vain, että stick to the original plan.

    VastaaPoista
  3. Älä turhaan hermoile. Taseesi kestää varsin hyvin lisää paljonkin lisää velkaa (kunhan se käytetään tuottaviin kohteisiin).

    VastaaPoista